Ako naštartovať cyklosezónu?

Cyklistika je v súčasnosti veľmi populárny druh športu. Má športový, turistický a rekreačný charakter, navyše je to ekologický druh dopravy. Počas bicyklovania sa zapájajú svaly takmer celého tela. Možno by ste povedali, že je to iba o svaloch na nohách, v skutočnosti pomáhajú aj svaly na rukách a chrbte. Jediná oblasť, ktorá je viac-menej pasívna, je brucho. Okrem spevnenia svalstva pomáha cyklistika k zlepšeniu vytrvalosti, k zdravšiemu kardiovaskulárnemu systému, k lepšej koordinácii a spolupráci končatín a mozgu, a tiež k spaľovaniu kalórií. Tento šport je veľmi efektívny pre udržiavanie kondície a dobrého zdravia.

Rozmanitosť bicyklov a ich komponentov ponúka množstvo možností. Môžete si vybrať, či si vyberiete horský bicykel a budete sa túlať po lúkach a lesoch, alebo dáte prednosť cestnému bicyklu a cestám či cyklochodníkom. Cyklistiku môžu robiť úplní začiatočníci, častokrát aj so zdravotnými problémami, až po profesionálov. Bicykle sú vhodné pre všetkých, pre rodiny s deťmi, staršie osoby a rovnako aj pre tých, ktorým už kĺby nedovoľujú iný typ športu. Výborné je, že cyklosezóna trvá takmer celý rok. Jediné obmedzenia predstavuje počasie alebo boľavé sedacie svaly 🙂

Ako začať s cyklistikou?

Na začiatok potrebujeme samozrejme vhodný bicykel a športové oblečenie. Aktuálny trh je veľmi rozmanitý a môžete vyberať z mnohých špecializovaných cykloobchodov, predajní so športovým sortimentom, či z e-shopov. Nechajte si poradiť od odborníkov, aby sa nestalo, že vyberiete nesprávne. Dôležité je zvoliť správny druh bicykla podľa toho, kde chcete jazdiť. Nevyberajte len podľa farby, dôležitejšia je veľkosť rámu a kolies, či kvalita jednotlivých komponentov. Ak máte niekde v pivnici či garáži starší bicykel, nezabudnite ho najprv zobrať do servisu. Čo sa týka oblečenia, je menej dôležité ako bicykel a v princípe sa môžete ísť bicyklovať aj v teplákoch. Ale cyklistické oblečenie vám poskytne viac ako tepláky – komfort, zahreje vás, odvedie pot a neprefúkne. Preto nevyberajte len podľa obľúbenej farby. Dôležitá je kvalita materiálu, priliehavosť, vetruodolnosť a nepremokavosť. Cyklistické oblečenie musí sedieť a mali by ste sa v ňom aj dobre cítiť. Počuli ste už o tom, že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený cyklista? 🙂

Rovnako sú dôležité aj doplnky:

  • prilba – bezpečnosť je na prvom mieste,
  • okuliare – nikto nechce mať v očiach mušky,
  • rukavice – aby sa vám ruky nepotili a nešmýkali,
  • fľaša – pitný režim musí byť,
  • taštička na bicykel alebo cyklobatoh – kde schováte všetky drobnosti ako mobil, kľúče, obľúbenú tyčinku, prípadne aj pár súčiastok (dušu, pumpu…).

Nie je dobré ísť prvýkrát na bicykli 50 km alebo hneď do kopcov, to môže mnohých odradiť. Na začiatok stačí, keď sa vyberiete na výlet po meste, obci, či blízkom okolí. Môžete sa cestou zastaviť niekde na kávičku a koláčik a celú jazdu si tak viac užiť. Dôležité je začať zľahka a po rovine. Postupne budete pridávať prvé kopce, dlhšie výjazdy a budete zvyšovať tempo. Bude úplne v poriadku, keď prvé 2 mesiace strávite na bicykli len v miernom tempe – to znamená bez toho, aby ste sa veľmi zadýchali. Tak pekne nakopnete metabolizmus, budete lepšie spaľovať kalórie a začnete budovať kondičku. Postupne budete pridávať viac kilometrov, viac času strávite v sedle, až vám zrazu tých 50 km nepríde tak veľa a zvládnete aj dlhšiu súvislú jazdu. Ešte je veľmi dôležitá aj intenzita alebo tempo. Je nesprávne začať bicyklovať hneď rýchlo, lebo môžete aj rýchlo skončiť. Pre budovanie dlhodobej vytrvalosti a rovnako aj pre spaľovanie kalórií a celkové chudnutie, je najlepšie bicyklovať v nižšej intenzite. Pod nižšou intenzitou sa myslí také tempo, aby ste zvládali bez ťažkostí rozprávať. Keď idete tak, že už lapáte po vzduchu a pichá vás v boku, je zle. Idete zbytočne rýchlo, nebudujete si vytrvalosť a nespaľujete tuky. Iba sa rýchlo unavíte a telo minie zásobu glykogénu, ktorý potom doma doplníte sacharidmi a niečím sladkým. Kým sa vaše telo počas bicyklovania stíha okysličovať, bude uprednostňovať ako zdroj energie tuky pred sacharidmi. Správnou intenzitou učíte telo spaľovať tuky, čo pomáha nielen pri chudnutí, ale aj pri udržiavaní správnej hmotnosti. Intenzita a tempo je dôležité aj preto, aby ste sa rýchlo nepretrénovali a nezabalili svoje cyklistické nadšenie predčasne.

Zistenie správnej intenzity bicyklovania a nastavenie vašich tréningových zón je možné podľa tepovej frekvencie na základe výsledkov spiroergometrie. Je to záťažový test na bicykli alebo na bežeckom páse, ktorého výsledky poskytujú informácie nielen o telesnej výkonnosti jedinca ale aj o jeho reakcii na záťaž, vplyvu tréningu na organizmus a v neposlednom rade jeho celkovú výkonnosť. V Kompava centrum Metflex vám radi poradia ako správne trénovať, v akých intenzitách a aké najvhodnejšie výživové doplnky užívať.

Cyklistika a pitný režim

Naše telo tvorí zo 60% voda a je nevyhnutná pre správny chod nášho organizmu. Vedeli ste, že už 1% nedostatku tekutín spôsobuje smäd a následnú dehydratáciu? Obohaťte svoj pitný režim o hypotonický iontový nápoj, ktorý sa postará o hydratáciu organizmu. Vďaka obsahu vitamínov, minerálov a prírodných extraktov pôsobí antioxidačne, doplní do tela všetko potrebné a pomáha tiež predchádzať svalovým kŕčom. Je výborný ešte pred výjazdom, ale pokojne si ho doprajte aj počas jazdy. Ak by ste sa vybrali na dlhší a náročnejší výjazd, odporúčame energetický izotonický nápoj. Dodá telu okamžitú energiu, pomôže zvýšiť výkon a zlepšiť vytrvalosť. Vďaka obsahu kvalitných aminokyselín prispieva aj k regenerácii organizmu. Okrem osvieženia vám po cyklistike doplní všetko, čo ste zo seba vydali. Ďalším pomocníkom na podporu pitnému režimu je vitamínovo-minerálny nápoj. Je plný vitamínov a minerálov, navyše obsahuje špeciálnu zmes prírodných extraktov. Táto kombinácia látok zabezpečí normálnu funkciu svalov, podporuje detoxikáciu a odkyslenie organizmu. Je vhodný aj pre vegánov.

Dodržiavajte pitný režim, dopĺňajte do tela energiu a nezabúdajte na správnu regeneráciu. Čo si dať po cyklistickom tréningu, aby sme na druhý deň netrpeli únavou, bolesťami, či svalovicou? Po akomkoľvek športe treba do tela doplniť hlavne rastlinné aminokyseliny BCAA. Všeobecne sú známe ako základný stavebný kameň bielkovín, ktoré tvoria štruktúru nového svalového tkaniva. Tieto aminokyseliny tvoria základ okamžitej regenerácie svalov. Dodajú telu potrebnú energiu a doplnia vyčerpané glykogénové zásoby. Navyše vďaka svojmu nabitému zloženiu pomáha pri obnovovaní svalových vlákien po športovom výkone. Telu tak zabezpečíte správnu regeneráciu a budete mať chuť znovu ísť na bicykel po ďalšiu dávku endorfínov 🙂