Proteíny pre ženy

Aký proteín je najlepší pre ženy

Proteín je nevyhnutný aj pre ženy. Prakticky sa nelíši od proteínu pre mužov. Zo všetkých živín majú proteíny (bielkoviny) najväčšiu sýtiacu schopnosť a zasýtia lepšie ako sacharidy a tuky. Okrem toho chránia pred degradáciou a poškodením svalstva.

Väčšina žien sa snaží spaľovať tukové zásoby a bojí sa prijímať proteíny, predovšetkým z dôvodu naberania svalovej hmoty a priberania na váhe. Pre ženy je ale veľmi ťažké priberať svalovú hmotu hlavne z dôvodu, že im chýba anabolický hormón testosterón. Proteín u žien práve naopak podporuje chudnutie, má nízku energetickú hodnotu a zrýchľuje metabolizmus. Svaly sú dôležité, pretože čím väčší máte podiel svalstva v tele, tým je vyšší aj bazálny metabolizmus a spálite aj viac kalórií za deň v pokojovom režime. Svalová hmota je dôležitá aj z hľadiska zlepšenia srdcovo-cievneho systému, trávenia, zníženia osteoporózy a zlepšenia krvného tlaku.

Každá žena a predovšetkým tie, ktoré vykonávajú fyzické aktivity by mali dbať na dostatočný príjem bielkovín. Jeho nedostatok môže mať rôzne následky: zlú regeneráciu po cvičení, čo môže zapríčiniť pretrénovanie, odbúranie svalovej hmoty, spomalenie metabolizmu, narušenie imunitného systému a hormonálnej rovnováhy.

Ženský organizmus má isté špecifiká na základe ktorých je možné si vybrať ten správny proteín. Dôležitú úlohu hrá biologická hodnota proteínov – resp. vstrebateľnosť aminokyselín, z ktorých sú bielkoviny tvorené. Množstvo bielkovín, aké by mali ženy prijať sa líši od veku, fyzickej aktivity, celkovej dennej aktivity, zloženia stravy, podľa toho či žena naberá svalovú hmotu, chudne, posilňuje imunitný systém a celkovo životosprávy.

Tabuľka potreby bielkovín v gramoch na 1 kg telesnej hmotnosti:

Úroveň aktivity Potreba bielkovín (g/kg hmotnosti)
Sedavý spôsob života 0,8-1,0
Aktívny spôsob života 1,0-1,5
Športovkyňa 1,5-2,0
Diéty a chudnutie 1,5-2,0
Tehotné ženy 1,5-2,0
Dojčiace ženy 2,0-2,5
Tehotné ženy 1,5-2,0
Dojčiace ženy 2,0-2,5

Proteíny a chudnutie

Pre ženy, ktoré sa snažia schudnúť, prípadne nájsť nejakú náhradu jedla, je ideálny srvátkový proteínový koncentrát a micelárny kazeín. Pri chudnutí by mali ženy príjem bielkovín v strave zvýšiť v snahe čo najviac chrániť svalovú hmotu. Srvátkový koncentrát v kombinácii so zdravými tukmi (Wellness protein) zasýti viac ako rýchly a čistý srvátkový izolát. Je výborný ako náhrada (sladkého) jedla a má viacero využití (do kaše, vločiek, smoothie). Micellar kazein je proteín s postupným uvoľňovaním aminokyselín. Práve vďaka jeho postupnému a dlhodobému uvoľňovaniu je vhodný pred spaním, pri nízkom príjme bielkovín cez deň alebo ako náhrada jedla. (desiata, olovrant). Má vysoký zdroj vápnika a horčíka v ideálnom pomere podporujúcom vysokú vstrebateľnosť. Ak si do neho dáme menej vody, vieme si z neho urobiť fajnovú delikatesnú tvarohovú maškrtu podobnú miláčiku.

Proteíny a silový tréning

Pre ženy, ktoré vykonávajú silový tréning je ideálny kvalitný a rýchly srvátkový izolát s minimálnym obsahom cukrov, tukov a pridanými BCAA aminokyselinami,  aby im umožnil rýchlu regeneráciu svalstva po tréningu a zároveň aj spevnil svalovú hmotu (Protein Fit 80). Tým pádom sú svaly aktívne a pevné. Srvátkový izolát obsahuje iba minimálne alebo žiadne množstvo sacharidov, laktózy a tukov. Práve z toho dôvodu je vhodný aj pre ženy v diéte, resp. pre športovcov v pred-súťažnej príprave (rysovačke). Izolát je najrýchlejšie sa vstrebateľný proteín, vhodný najmä po silovom tréningu. Má vyšší pomer bielkovín oproti srvátkovému koncentrátu a micelárnemu kazeínu.

Proteíny a kondičný tréning

Po náročnom tréningu vytrvalostného charakteru s vysokým výdajom energie (napríklad beh, bicykel alebo crossfit) je potrebné zároveň doplniť stratenú energiu a zregenerovať svaly. V takomto prípade ideálne poslúži Premium Protein Energy. Obsahuje 50% hydrolyzovaného hovädzieho proteínu, ktorý urýchli regeneráciu svalov a zároveň špeciálny kukuričný škrob superstarch, ktorý Vám doplní energiu bez zbytočného zvyšovania hladiny cukru v krvi, pretože vôbec nepôsobí na zvýšenie inzulínu.

V modernej súčasnej dobe veľa žien trpí rôznymi intoleranciami a alergiami (najmä na lepok a laktózu), prípadne preferujú rôzne stravovacie štýly (vegetariáni, vegáni). Pre tieto skupiny ľudí sa vyrábajú proteíny bez lepku, laktózy, prípadne proteíny čisto rastlinného pôvodu pre vegánov. (Vegan protein)

Pre ženy, ktoré sú veľmi aktívne a nemajú čas na plnohodnotné jedlo by sme odporučili proteínový nápoj BodyFit, ktorý má vysoký podiel bielkovín, vitamínov, minerálov, obsahuje málo kalórii, má pridaný obsah vápnika a je vyslovene určený pre ženy.

Vidíte že sa nedá jednoznačne určiť ktorý proteín je pre ženy najvhodnejší. V článku sme Vám dali návod, ako si vybrať práve ten, ktorý bude najvhodnejší pre Vás a Vaše ciele. S určitosťou sa ale dá povedať, že proteín zvýši kvalitu Vašej stravy.